Jag har ju tömmkört Saffi ganska mycket eftersom hon inte tycker om att longeras (stor skillnad..??). 
Utrustningen består av en sele med öglor i där tömmarna ska gå igenom, två par tömar, eller longeringslinor som jag har använt, träns och inspäningtygel ibland. Dock lindar jag inte specielt ofta när jag tömmkör, istället sätter jag vanliga damasker på alla fyra benen för att fortfarande skydda dem. 
Man kan ju tömmköra både på bana och i skogen. Vi har gjort ganska mycket av båda, fast det är mycket jobbigare för mig att behöva springa efter henne i skogen. Man får mycket motion dock!
Saffi är egentligen i det stadiet där man  skulle kunna hägna en vagn bakom henne men eftersom jag inte har något större intresse för körning så lär det tyvärr aldrig bli av.
 
 
Tömmkörningsgjorden
 
Damaskerna

Kommentera

Publiceras ej